dinsdag, mei 7, 2024
Home Blog Pagina 4

Rick Rollen in Sinterklaasjournaal

0

Het Sinterklaasjournaal wist mij vanavond omver te blazen met een bekende internetgrap; Rickrollen… En ik was al zo’n grote fan! Geweldig hoe het Sinterklaasjournaal altijd weer grappen in weet te bouwen voor (semi)volwassenen!

In het Sinterklaasjournaal van 2022 proberen de pieten de Sinterklaascadeautjes met het vliegtuig naar Nederland te halen. Geen van hen kan echter vliegen… Als ze wanhopig verschillende knopjes indrukken om het vliegtuig te laten opstijgen, klinkt plotseling Never Gonna Give You Up van Rick Astley uit de speakers!

Voor de kinderen klinkt het als een grappig liedje in het Sinterklaasjournaal, maar volwassenen die ooit gerickrolled zijn, gaan terug in de tijd…

Rick Rollen
Rick Rollen is een bekende internetgrap uit 2007. Het idee was simpel: je stuurde iemand een linkje over een bepaald onderwerp en wanneer deze werd geopend, kreeg de ontvanger onverwachts de videoclip van Never Gonna Give You Up te zien van Rick Astley. In de afgelopen jaren zijn er waarschijnlijk miljoenen mensen gerickrolled. 

Never Gonna Give You Up was in 1987 de grote doorbraak voor Rick Astley die er in ons land vier weken mee op nummer 1 stond. YouTube maakte op 1 april 2008 dankbaar gebruik van het fenomeen dat inmiddels de naam Rick Roll had meegekregen. Alle links op de videosite werden doorgelinkt naar Never Gonna Give You Up.

De Rick Roll legt Rick Astley zeker geen windeieren, want met de Rick Roll wordt deze song, al is het geheel onbedoeld en onverwacht, opnieuw een nummer 1-hit. Los van alle edits is de videoclip op Youtube al meer dan 1 miljard keer aangeklikt. De Rick Roll was zo’n succes, dat Astley zelfs een prijs bij de MTV Awards ontving. De zanger werd na flink wat stemmen van fans bekroond tot de beste mannelijke artiest van 2008.

https://www.zapp.nl/programmas/het-sinterklaasjournaal/gemist/VPWON_1343330

Verken het onderwijs van de toekomst met Bloom

Nu iedereen de mogelijkheden en tekortkomingen van online onderwijs heeft ervaren is het tijd voor reflectie en visievorming. Reis met je team naar 2035 en verken samen het onderwijs van de toekomst.

Wat gebeurt er als je onderwijs volledig verplaatst naar een online omgeving? Nog niet zo lang geleden konden we ons hier nog nauwelijks een voorstelling bij maken. Inmiddels heeft vrijwel iedereen in het onderwijs de mogelijkheden én tekortkomingen van online onderwijs zelf ervaren. Dit is dan ook het moment om met elkaar stil te staan bij de impact die technologie kán hebben op het onderwijs en hoe dit zich verhoudt tot jouw visie op onderwijs. De online workshop BLOOM begeleidt jou en je team in dit gesprek en geeft input om je visie op ICT te ontwikkelen of aan te scherpen.

ICT als sleuteltechnologie
De wereld staat nooit stil. Maar soms komt er een sleuteltechnologie bovendrijven die de samenleving volledig op zijn kop zet. Denk bijvoorbeeld aan de uitvinding van de boekdrukkunst en de stoommachine. Ze veranderden hoe we leren, werken en samenleven. ICT is ook zo’n sleuteltechnologie. Digitalisering is meer dan een aantal tools. Het heeft de potentie om het onderwijs drastisch te veranderen. Maar wat als straks alles kan? Moeten we dan ook alles willen?

Wat is het?
Bloom is een online workshop rondom een fictief toekomstscenario. Als we de technologische mogelijkheden die we nu al zien doortrekken naar de toekomst van het onderwijs, wat krijgen we dan? Hoe ziet een schooldag eruit als de virtuele en offline werkelijkheid door elkaar lopen? Aan de hand van video’s, historische colleges en discussievragen wordt je ondergedompeld in de toekomst en uitgedaagd om met een kritische blik te kijken naar de impact van technologie. Waar kan technologie écht bijdragen aan onderwijskwaliteit? En waar staat het belangrijke onderwijswaarden in de weg? 

Bron: Bloom workshop

Leerlingen die niks weten, hebben ook niks aan vaardigheden

0

Leerlingen die niks weten, hebben ook niks aan vaardigheden. Onderwijs dat zijn naam waardig is, richt zich op zowel kwalificatie, socialisatie als op subjectivicatie.
Zie hier mijn bijdrage op LinkedIn.
Bron: Trouw

Ongelijk investeren in onderwijs voor gelijke kansen

“We zitten met z’n allen vast in een systeem dat ongelijkheid, en dus armoede, in stand houdt.” Moorman gelooft in kansengelijkheid. Dat is nu niet het geval. Sommige kinderen staan al met 4-0 achter als ze op de basisschool beginnen. Omdat ze uit een arm gezin komen, in een achterstandswijk wonen en in hun omgeving minder educatieve stimulatie ervaren. “In Nederland heerst een raar soort calvinistisch, individualistisch, neoliberaal beeld dat succes je eigen keuze is en pech je eigen schuld”, aldus Moorman. “Zo’n 1 op de 13 kinderen leeft onder de armoedegrens. En 1 op de 8 kinderen gaat zonder ontbijt naar school. Hoezo accepteren we dat?! In het onderwijs presteren ze doorgaans minder en krijgen dan ook een lager schooladvies. Dat heeft vervolgens impact op hun verdere studie- en levensloop, terwijl ze met de juiste hulp en aanmoediging uit die cirkel kunnen breken.” Moorman pleit er dan ook voor om het onderwijs, daar waar alles begint, volledig te hervormen: “we focussen ons te veel op de cognitieve ontwikkeling en te weinig op talentwaardering en -ontwikkeling. Het onderwijs is in feite een sjoelbak, waarin je al jong en gebaseerd op de verkeerde criteria in een bepaald vakje belandt, waar je moeilijk weer uitkomt. Behalve dat Nederlandse leerlingen al vroeg een onderwijsadvies krijgen en doorgaans in de koker vmbo/havo/vwo belanden, leren we hen dat de maatschappij je waardeert op basis van je cognitieve vaardigheden, je intelligentie, je status. Er moet een andere manier van lesgeven komen, met meer focus op talentwaardering en zelfvertrouwen, in plaats van alle kinderen door een cognitieve, competitieve mal te persen.”

“Cynisme is al snel dé vijand als het gaat over verandering. Maar cynisme is mislukte hoop.” De gouden tip van Moorman is: “leg je nooit ergens bij neer, alleen omdat het lijkt alsof iets niet anders kan. Blijf hoop houden en kijk wat je wél kunt bijdragen aan de verandering die je wenst.”

Wat is eerlijk?

‘Wat is eerlijk?’ vertaalt taai onderzoek naar informatie waar je als leraar, lerarenopleider of student echt iets mee kunt. Het zet aan tot nadenken, stimuleert tot gesprek en inspireert tot oplossingen. 

Dit boek bespreekt vraagstukken rond het thema gelijke kansen binnen het onderwijs, zoals:
– Pas je wel of geen niveaudifferentiatie toe? Zo ja, hoe richt je dit dan in?
– Hoe beoordeel en/of toets je rechtvaardig?
– Hoe creëer je hoge verwachtingen voor alle leerlingen?
– Hoe kunnen de partnerschapsrelaties tussen school en thuis aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen bijdragen?

Dit en meer praktische thema’s worden uitgelicht met bijdragen van:
Edwin Buijs
Eddie Denessen
Gerda Geerdink
Mariëtte Lusse
Marcel Schmeier
Martine van der Pluijm
Tamara van Schilt-Mol
Marc Coolen

Je kunt het boek hier bestellen. Bekijk ook deze pagina over kansengelijkheid waar gratis downloads en artikelen te vinden zijn.

Bij dit boek horen deze downloads:
Zelfscan gelijke kansen
Reflectietool persoonlijke reflectie op verwachtingen
60 seconden over jouw verwachtingen
Je opvattingen over differentiatie en kansengelijkheid verkennen
Prikkelende stellingen over maatschappelijke vraagstukken

Mijn bijdrage:
Leraren Loes van Geffen en Marc Coolen, respectievelijk werkzaam voor stichting Groeisaam en de Stichting Primair Onderwijs Groesbeek, zijn ervan overtuigt dat wanneer je leerlingen meer autonomie geeft, dit goed is voor het zelfvertrouwen en het welbevinden van leerlingen.

Marc: “Geloof in eigen kunnen is belangrijk voor wat en hoeveel je leert. Het beïnvloedt het leergedrag en de motivatie. Geloof in eigen kunnen en prestaties kunnen elkaar behoorlijk in de weg zitten. De leraar kan dit doorbreken door het leren van leerlingen te personaliseren en leerlingen meer regie te geven over hun eigen leren. Geloof in eigen kunnen wordt namelijk ook bepaald door of je denkt invloed te hebben op de situatie.

Loes: “Met gerichte feedback en opdrachten op maat kunnen leerlingen groeien en succeservaringen opdoen. Met behulp van goede feedbackvragen leren leerlingen de voortgang van de leerdoelen interpreteren en aanpassingen in strategieën, acties of tactieken maken als die vereist zijn.”

Marc: “Dergelijke verbeteringen vereisen dat leraren het stellen van leervragen integreren in hun professionele routines. Om leraren daarbij te ondersteunen hebben wij ‘de schijf van vijf leervragen’ ontworpen; een interventiemiddel voor leraren dat zich specifiek richt op het voeren van leergesprekken met leerlingen. De schijf van vijf leervragen helpt leraren om bij de verschillende fases van het formatief evalueren goede feedbackvragen te stellen aan de leerlingen. De tool maakt een onderverdeling in feedbackvragen gericht op inhoud, het leerproces én de zelfregulatie van de leerling.

Loes: “Gebruikmakend van de data uit leeractiviteiten en met behulp van de tool krijgt de leerling vóór, tijdens of direct na de les feedback op doelen en criteria. Het biedt kansen om toe te groeien naar een nieuwe (gepersonaliseerde) leersituatie voor leerlingen en te komen tot medeverantwoordelijkheid en mede-georganiseerd leren.

Marc: “De leerling vervult hierbij een actieve rol: hoe ontvangt de leerling de feedback en welke acties gaat de leerling uitvoeren op basis van de feedback? Op deze manier ontstaat er een gedeelde controle op het leerproces van de leerling.”

Loes en Marc: “Onze conclusie is dat deze interventie bijdraagt aan het verbeteren van de kwaliteit van de leergesprekken. Het heeft daarmee een directe invloed op de kwaliteit van lesgeven en het leren van leerlingen. Onze ervaring is dat het een positieve invloed heeft op het welbevinden en betrokkenheid van leerlingen. Kinderen geloven in hun eigen leer-kracht en voelen zich erkend, omdat ze uitdagingen aangaan rond leerdoelen die ertoe doen. Dit versterkt het zelfvertrouwen en het geloof in eigen kunnen.”

 

Podcast AI in het onderwijs

In deze iXpod is Justine van den Berg in gesprek met Edgar van Den Bosch, bestuurder bij Stichting Primair Onderwijs Groesbeek (SPOG) en Marc Coolen, mediamentor bij iXperium Nijmegen en verantwoordelijk voor de bovenschoolse ict bij SPOG waar het gaat over leren en lesgeven met en over ict. Zetten leraren en scholen bij deze stichting AI in? Hoe doen ze dat? Waar helpt AI? Waar liggen kansen en waar zien ze risico’s? 


Klik op de knop om de podcast te beluisteren!