zaterdag, mei 18, 2024
Home Blog Pagina 5

Documentaire: Hidden Flowers – de dove kinderen van Kampala

In de slums van Kampala ligt een parel verborgen: een school voor dove kinderen.

Voor de ‘horende’ wereld is deze film een eye opener. In Oeganda worden dove kinderen vaak vervloekt, opgesloten en mishandeld. De dovenschool biedt deze kinderen een veilige plek en haalt hen uit hun isolement. De film laat behalve de schrijnende werkelijkheid, ook de levensvreugde en talenten zien.

Als vervolg op de film gaven gebarentolk Irma Sluis en haar dove collega een presentatie. Niet alleen in Oeganda, maar ook in Nederland worden dove mensen vaak achtergesteld. Daarom is gebarentaal een belangrijk thema. Welke lering trekken we uit de documentaire? Wat zou het consequent inzetten van Nederlands met Gebaren (NmG) op een reguliere basisschool, voor een invloed hebben op de spraak/taalontwikkeling van alle kinderen? Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de passieve en actieve woordenschat van alle kinderen? En welke invloed heeft het op de andere ontwikkelingsgebieden? Moet het onderwijs hier überhaupt wel mee worden belast of is het juist een goede ontwikkeling naar inclusief onderwijs dat steeds meer leerlingen met een auditieve beperking onderwijs volgen aan een reguliere school?

Beeldsessie: werken vanuit de bedoeling

De beeldsessie is een werkvorm in een groep onder begeleiding. De deelnemers analyseren eerst een praktijkvideo met werksituaties over het te behandelen thema. Ze selecteren hieruit ieder individueel zes beelden. Zij gaan in dialoog om samen de zes meest passende beelden te selecteren. Het mobiliseren van kennisdeling staat hierbij centraal wat leidt tot een gedeelde betekenis over een gekozen thema.

Voor directeuren in het bestuur heb ik een rijke praktijkvideo samengesteld met als onderliggende thema: werken vanuit de bedoeling. De video levert argumenten, beelden en ideeën. Het roept vragen op, sluit aan op eigen beelden, meningen of gedachtes (of juist niet). De opbrengst dient als input voor het nieuwe koersplan. 

Hannah Hackaloth

Hannah is onze hoofdpersoon uit het lespakket ‘Computational Thinking’ van iXperium Nijmegen. Zij neemt jou mee in de wereld van Computational Thinking. Nou klinkt deze term misschien wat ingewikkeld, maar het tegendeel is waar! Dit leuke lespakket, bestaande uit vijf unieke challenges voor de leerlingen, laat je ervaren hoe eenvoudig het is om met Computational Thinking in het onderwijs aan de slag te gaan. De leerlingen gaan bij elke uitdaging op zoek naar een codewoord, wat de sleutel is tot de volgende challenge. Bij elke challenge ligt de nadruk op een ander begrip van Computational Thinking.

Het lespakket is erop gericht om jou als leerkracht kennis te laten maken met Computational Thinking. Is dat nou geen win win? De kinderen hebben een mooie uitdaging te pakken en jij als leerkracht leert er ook wat van, en dat alles op een laagdrempelige manier. Het leuke is dat er een lespakket beschikbaar is voor zowel de onder- als de bovenbouw!

Nieuwsgierig geworden? Neem dan een kijkje op iXperiumplus.nl en surf naar ‘lesmateriaal Computational Thinking’.

Dit bericht is afkomstig van: https://www.ixperium.nl/hannah-hackalot/

Grip op adaptieve leersystemen

Er is sprake van een toename van behoefte aan maatwerk bij ondersteuning van leerlingen. De driehoek van lectoraat, lerarenopleiding en werkveld startte de professionaliseringsgroep ‘data-ondersteund onderwijs’ – iXperium Nijmegen.

Voor dat maatwerk heeft een leraar goed zicht nodig op de behoeften van leerlingen. Daarvoor heeft hij studiedata nodig. Het verzamelen van studiedata hoeft al lang niet altijd meer handmatig, adaptieve software ondersteunt de leraar daarbij.

Onder de motorkap van deze adaptieve software schuilt een wereld op zich, er liggen pedagogische en didactische principes verborgen. De leraar heeft daarbij niet altijd inzicht in de wijze van verwerken van de algoritmes waarmee de leerlingdata van individuele prestaties en (cognitieve) processen tot stand komen. Daarentegen is hij wèl voortdurend bezig met het verzamelen en interpreteren van deze data om het goede te kunnen doen in de specifieke context. De technologie heeft daarmee impact op ons pedagogisch-didactisch handelen.

Learning Analytics

Deze constante monitoring van prestaties en gedragsdata vraagt voor een noodzakelijke ontwikkeling van data interpretaties, oftewel Learning Analytics. Daarom is er behoefte aan het explicieter plaats geven van Learning Analytics in visie, beleid en de professionalisering van leraren. De leraar krijgt hierdoor zicht op de pedagogische en didactische keuzes die deze software maakt en heeft, waar nodig, ook invloed hierop. Zo weet hij zeker dat het aansluit bij zijn eigen visie op leren en die van de school als het gaat over goed onderwijs.

Samenwerking gebruik adaptieve leersystemen

Met een mooie mix van deelnemers uit het primair onderwijs en vanuit de lerarenopleiding, met meer of minder voorkennis rond het onderwerp, is deze samenwerking inmiddels van start gegaan. Het gebruik van adaptieve leersystemen door leerlingen heeft impact op de onderwijswaarden, zoals gelijke kansen, autonomie, individuele vrijheid en sociale verbondenheid van leerlingen, maar ook over de professionele autonomie en zeggenschap van de leraar. Het professioneel handelen van de leraar en vraagstukken over de context en de ethische aspecten van learning analytics, vormen onderdeel in dit professionaliseringstraject.

Wil jij ook meer grip krijgen op adaptieve leersystemen en data-ondersteund onderwijs? De paradoxale situatie voorkomen dat er meer data zijn, terwijl je eigenlijk veel minder weet? Meediscussiëren over de ethische en normatieve kwesties? Meedenken over het waarom, met welk doel en hoe we adaptieve software op een doordachte manier willen inzetten in het onderwijs? Sluit je dan aan bij de professionaliseringsgroep ‘data-ondersteund onderwijs’ – iXperium Nijmegen.

Deze kenniskring data-ondersteund onderwijs is een initiatief van Marc Coolen (Mediamentor – iXperium Nijmegen, ICT-expert Stichting Primair Onderwijs Groesbeek), Jan Knuivers (Pabo), Petran Meertens (Pabo/iXperiumlab) en Pierre Gorissen (CoE).

Ron’s Gone Wrong

De animatiefilm Ron’s Gone Wrong neemt je mee naar de verre toekomst. Daar hebben kinderen allang geen smartphone meer. Wil je erbij horen, dan heb je een Bubble-Bot: een wandelend en pratend robotje waar je echt álles mee kunt doen.

De B*Bot is niet alleen je beste vriend, deze digitale slimmerik houdt ook al je social media bij, laat je favoriete muziek horen én je kunt met hem skateboarden! De verlegen Barney, de hoofdpersoon, krijgt er ook een voor zijn verjaardag. Hij noemt hem Ron, maar wat blijkt: Barney’s robot is van een vrachtwagen gevallen en zo een beetje beschadigd geraakt. Daardoor zit er bij Ron een draadje los en vertoont hij de raarste storingen; het begin van een hartverwarmend avontuur met humor om te lachen, actie én vriendschap. 

Hieronder kun je de trailer bekijken.

Wil je naar aanleiding van de film zelf aan de slag met mediawijsheid, digitale geletterdheid of een persoonlijk professionaliseringstraject op het gebied van leren en lesgeven met en over ict? Neem dan contact op met iXperium Nijmegen voor een passend aanbod

Leraren die het verschil maken

Op 15 september 2021 ontvingen de eerste studenten van de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren hun diploma. Een bijzondere opleiding die ontwikkeld is door bestuurders, schoolleiders en leraren uit het primair onderwijs, opleiders van HAN Pabo en de Tweedegraads lerarenopleidingen van de HAN en onderzoekers van iXperium Centre of Expertise leren met ict (inclusief HAN Lectoraat Leren met ict) en de HAN lectoraten Meervoudige Professionaliteit van Leraren en Eigentijds Beoordelen en Beslissen. Een krachtige samenwerking in de driehoek onderwijs-opleiding-onderzoek.