vrijdag, april 26, 2024
Home Blog Pagina 3

AI in het onderwijs

Prachtige module over AI in het onderwijs ontwikkeld en beschikbaar gesteld door Pierre Gorissen: AI-module MOVEL. Een greepje uit de verzameling aan bronnen, voorbeelden, websites verzameld in zijn online module vind je op deze pagina.

AI in het onderwijs

AI voorbeeld uit China
Het experiment is inmiddels beëindigd, maar de video dient nog steeds als goed voorbeeld als je gaat nadenken over de vraag “wat willen we eigenlijk wel of niet?”
 


AI in Office 365
Soms zie je de AI niet eens, maar ook in Office365 zit heel wat AI verwerkt. Denk aan het laten voorlezen van een Worddocument (tekst naar spraak), maar ook als je een afbeelding toevoegd in PowerPoint. Dan voegt de AI automatisch een tekstbeschrijving toe aan de afbeelding. 

Century
CENTURY levert een systeem dat vergelijkbaar is met Snappet en Gynzy waarbij leerlingen op maat onderwerpen aangeboden krijgen. CENTURY richt zich op primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo.

Meer video’s en voorbeelden zijn te vinden op hun YouTube kanaal.
 


Algemene voorbeelden van AI

Voorbeelden van AI in het onderwijs zijn beperkter dan meer algemene AI voorbeelden. Hieronder staat een kleine greep uit de online beschikbare voorbeelden en toepassingen. Klik op een titel om er iets meer over te lezen.

Chat met Willem
Chat met Willem is een voorbeeld van een Nederlandstalige chatbot die in het onderwijs ingezet kan worden. Bij Avans hebben ze ook geëxperimenteerd met de inzet van chatbots in het onderwijs. 

NOS op 3
NOS op 3 maakt vaak duidelijke filmpjes over actuele onderwerpen. Zo ook in december 2022 toen ze een video maakten over AI. 
 
 

Voorbeelden van AI


Chat GPT
Het is onmogelijk om een compleet overzicht te geven van de berichten, filmpjes, opiniestukken, leuke voorbeelden etc. die er de afgelopen maand online verschenen zijn over ChatGPT. Een zoekopdracht “top 10 best ChatGPT examples” is dan haast nog de beste link om te delen. Dan kom je automatisch bij sites als deze.
 


DALL·E2
DALL·E 2 is een AI systeem van OpenAI waarmee je, op basis van een tekstprompt, een afbeelding kunt laten genereren. 

Het systeem is revolutionair, maar ook controversieel omdat de AI ook getraind is op afbeeldingen die door copyright beschermd zijn en/of waarbij de kunstenaar geen toestemming gegeven heeft.

Animated screenshot van de DALLE 2 website


Pratende avatars
Omdat ChatGPT gebruik maakt van tekst, ziet dat niet zo leuk en echt uit in een video. Dan wil je ook dat de chatbot er “echt” uitziet. Dat kan gemakkelijk met een synthetische avatar en TTS (tekst naar spraak), zoals ik hier gedaan heb voor een gesprek dat ik voerde met de chatbot:

Hieronder wordt uitgelegd hoe dat tot stand gekomen is:
 

De avatar die je in die video (en een aantal andere) ziet is gemaakt met Adobe Character Animator.

Magic Eraser
Magic Eraser is een website waar je gratis, eenvoudig, objecten uit een foto kunt verwijderen met dank aan AI. Je geeft globaal aan welk object je wilt verwijderen, de website zoekt dan het object in de foto dat je waarschijnlijk bedoelt en verwijdert dat. De lege plek wordt ingevuld met achtergrond.

Zie ook het voorbeeld hieronder.
 

Magic Eraser website gif animation

Wav2Lip
Wav2Lip maakt het mogelijk om afbeeldingen te laten praten. Niet zo perfect als sommige van de deepfakes die sindsdien gemaakt zijn, maar toch al indrukwekkend voor een voorbeeld uit 2020.

Hieronder zie je het tesultaat in Google Colab van een combinatie van een afbeelding (geconverteerd naar mp4 met Kapwing) en audio (in mp3 formaat, afkomstig van deze video)

De hele video:

This […] does not exist

Verzameling websites met (elk) maar 1 doel: het genereren van een nietbestaande afbeelding van een persoon, kunst, kat, paard, chemische verbinding. Hieronder zie je het resultaat van https://thispersondoesnotexist.com/
Elke keer als je deze pagina verver

Foto van een persoon die door AI is gegenereerd

De site maakt gebruik van een GAN (generative adversarial network) in het Nederlands een generatief antagonistennetwerk maar je kunt betere de Engelse term onthouden). Uitleg over hoe het werkt: [1] [2] [3]
Code om zelf je eigen model te trainen:[original] [simple] [light]

AI in de film
Hieronder staat een aantal films waar AI een belangrijke rol in speelt. Klik op een titel om er iets meer over te lezen. Een completere lijst staat hier.

Metropolis (1927)
Het origineel. Met een belangrijke rol voor de robot, die Maria lijkt te zijn, gecreëerd door de slechterik van de film, Rotwang, om de opstand van de arbeiders tegen de rijke elite tegen te gaan. Rotwang wil de robot gebruiken om de arbeiders te misleiden en tegen elkaar op te zetten. Uiteindelijk lukt het Fredersen Jr. om de robot te vernietigen voordat ze haar kwaadaardige plannen kan uitvoeren. De robot is een symbool voor de gevaren van technologische macht die in verkeerde handen kan vallen en vormt een belangrijk thema in de film. In zijn geheel op YouTube te bekijken:

 

2001: A Space Odyssey (1968)
De klassieker uit 1968, geregisseerd door Stanley Kubrick. De film vertelt het verhaal van een groep astronauten die op missie is naar Jupiter en vergezeld worden door de robot HAL 9000 die alle systemen op het ruimteschip bestuurt.
Let op: het is een film met de snelheid van films in 1968….
 
De trailer:
 


Westworld (1973)

Veel mensen zullen bij Westworld meteen aan de succesvolle HBO-serie denken. Maar er was, veel eerder in 1973, ooit al een film. Het verhaal is vergelijkbaar, de robots en computers een stuk minder geavanceerd (het was immers 1973 en scifi volgt de technologie van de tijd), maar het resultaat is hetzelfde: de robots krijgen bewustzijn en richten zich tegen de mens.


The Terminator (1984)

James Cameron maakt niet alleen films over grote blauwe aliens (nee, niet de De Smurfen!) maar is ook de regisseur van The Terminator films. Hét angstbeeld van veel mensen als het gaat over AI: de zorg dat het systeem bewustzijn ontwikkeld en zich realiseert dat de mens het grootste probleem is dat opgelost moet worden.
 
I’ll be back
 
De trailer van het origineel: 
 


Ghost in the Shell (1995)

Of het nu gaat over de oorspronkelijke manga, de anime uit 1995 of de life action remake uit 2017 met Scarlett Johansson, het verhaal is hetzelfde. De hoofdpersoon, Major Motoko Kusanagi, een agente van een speciale politie-eenheid moet op zoek naar “The Puppet Master”. De film onderzoekt thema’s zoals identiteit, bewustzijn en de relatie tussen mens en technologie.

De trailer:

 

 

De trailer van de remake:


I, Robot (2004)

De trailer wint al een prijs door de voice-over stem. Gebaseerd op de klassieker van Isaac Asimov. Over robots die zich niet helemaal aan de regels houden.
You know somehow, “I told you so”, just doesn’t quite say it.
 
De trailer:
 


Wall-E (2008)

Een film over WALL-E en EVE, eigenlijk is het niet meer dan dat, maar eigenlijk wil de film ons ook nu weer laten nadenken over zaken als milieu en onze relatie tot technologie.
De trailer:

 

Herr (2013)
De film beschrijft de ontluikende relatie tussen Theodore Twombly en zijn virtuele AI-assistent, Samantha. Uiteindelijk blijkt Samantha té geavanceerd voor Theodore. Een verhaal over liefde, menselijke emoties en de relatie tussen mens en technologie.
De trailer:
 

Ex Machina (2015)
Ex Machina is een film waar je eigenlijk vooraf zo min mogelijk over wilt weten. Dat het niet helemaal goed afloopt met Caleb en Ava zou je kunnen afleiden uit het feit dat de film in dit lijstje staat. 

De trailer:
 

Finch (2021)
Is Finch uit 2021 met Tom Hanks in de rol van Finch de uitzondering op de regel dat het met AI in de film altijd “fout” gaat?

De trailer:
 
 

De eenling

0

Iedereen is een eenling, zei de wijze man, maar bijna niemand weet het.
Frederike keek hem ernstig aan.
Waarom niet?
Omdat de meeste mensen bang zijn voor zichzelf.
Ze willen liever samen eenzaam zijn.

Ben ik ook een eenling? vroeg Frederike.
Ja, jij ook zei de wijze man.
Zal ik later ook een eenling zijn? vroeg Frederike.
Dat hangt van jou af.
Bedenk wel dat het heel moeilijk is om een eenling te zijn.
Ieder mens wil je beïnvloeden.
Ieder wil zich met jou bemoeien,
zodat je net zo wordt als zij.
Want als je een eenling wilt zijn,
dan blijf je altijd een ander voor de ander en dezelfde voor jezelf.
Dan blijf je vrij. Zorg dat je vrij blijft!
Hoe moet ik dat doen? vroeg Frederike zacht.
Ik ben vaak heel bang voor mensen, vooral op school.
Ze schelden me uit omdat ik zo goed kan leren.
Dat maakt niet uit, het gaat erom dat je niet bang bent voor jezelf.
Eenlingen reageren altijd op zichzelf en nooit op de ander.
Dus als de ander je uitscheldt, dan scheld je niet terug.
Je vraagt je alleen af: waarom doet dat nou zo zeer in mij?
Is dat mijn trots, is dat mijn onzekerheid, is dat mijn angst?
En waarom wil ik nou zo graag terug schelden?
Komt dat door de ander of komt dat omdat ik zo van schelden houd?
Omdat ik nog zoveel gescheld in mij heb zitten?
Vraag altijd aan jezelf en nooit aan de ander
want anders komt er een ander in je wonen
en weet je niet meer wie je bent.
De wijze man pakte een beukennootje van de grond en zei:
Ieder mens is als dit zaadje.
De ander is alleen het water
of het zonlicht, maar nooit het zaadje zelf.
Dat zaadje zit in jou.
Verbind je altijd met jouw eigen oorzaak
en niet met de motieven van de ander.
Zo maak je je vrij van de motieven van de ander.
De ander raakt je alleen maar aan
zoals ook de regen of de zon
alleen het zaadje aanraakt
maar niet weet of er een beukenboom
of een dennenboom uitgroeit.
Of een roos….. zei Frederike.
Precies, of een roos.
Niemand weet wat jij in je hebt.
Dat moet jezelf ontdekken.
De ander kan je niet raken als jij het niet in je hebt.
Dus iedere keer als je door de ander wordt geraakt,
of dit nu met vloeken gebeurt of een compliment,
met slaan of met een streling, iedere keer kun je iets over jezelf te weten komen.
Dat is het mooie van de ander.
Dat is het mooie als je een eenling bent.
Een eenling doet dankzij de ander
steeds nieuwe ontdekkingen over zichzelf.
Eigenlijk kan de ander je dus heel weinig aandoen.
Wees dan ook niet bang dat je de ander zou
kunnen kwetsen want dat is niet mogelijk.
Je kunt de ander alleen aanraken
op de plek waar hij al gekwetst was.
Maar dat is dan niet jouw ‘schuld’, dat is een deel van hem.
En het is ook aan hem of hij deze kwetsing vergroot
of juist beter wil leren begrijpen.
Voel je niet gehinderd om alles te zeggen wat je wil zeggen,
zo blijf je in evenwicht.
Zo blijf je vrij van elkaar en geef je je eigen macht niet weg.
Zorg dat je Vrij blijft.

Bron: Theije Twijnstra – Een gelukkig mens en andere geheimen
www.voltare.nl

Prestatiedruk onderwijs op kantelpunt

De drang om (steeds) hoger opgeleid te moeten zijn en de heersende prestatiedruk komt steeds meer onder de aandacht. Laten we ons inzetten voor onderwijs dat uitgaat van verschillen, recht doet aan diversiteit en waarin iedereen er op zijn eigen manier toe doet en bijdraagt!

Zie ook mijn bericht op LinkedIn.
 

 

Podcast maken

Fictief bellen met Karel de Grote. Vincent van Gogh interviewt Paul Gauguin en Martin Luther King in gesprek met Donald Trump… Zomaar wat inspirerende ideeën, ontstaan tijdens het sparren met de studenten tijdens mijn workshop “podcasts maken in het onderwijs” bij HAN Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL). En natuurlijk zelf aan de slag met de podcast recorder… Samen op ontdekkingstocht en leren van en met elkaar.

Zie mijn LinkedIn bericht.

 

Over ChatGPT en Futures Literacy

In ChatGPT krijg je via kunstmatige intelligentie antwoord op zo ongeveer alles wat je kunt vragen. Tenminste als het niet na 2021 gebeurde en online te vinden was. Futures literacy is het vermogen om verschillende toekomsten voor te stellen, en deze te gebruiken als lens waardoor we opnieuw naar het heden kijken.

Marc: Kunstmatige intelligentie heeft de laatste jaren aanzienlijke vooruitgang geboekt. Op basis van algoritmes suggereert Spotify ons een nieuwe playlist, of denk aan YouTube of Netflix die ons na een goede serie de volgende suggereren. De wereld van Artificial Intelligence (AI) dringt op deze manier, bijna ongemerkt, steeds verder onze levens binnen al blijft het voor velen ook nog steeds een vaag begrip. Desondanks doet AI ook in het onderwijs steeds meer zijn intrede (luister naar deze iXpod hierover). Er zijn de afgelopen jaren sprongen gemaakt waarbij de technologie de leraar bijstaat. Zo maken we steeds meer gebruik van slimme softwareprogramma’s, waar Taalzee, DuoLingo, Rekentuin en Gynzy voorbeelden van zijn. Dat zijn programma’s die ‘onder de motorkap’ Artificiële Intelligentie gebruiken om aanpassingen te maken aan het niveau van de leerling.

De ontwikkelingen op dit gebied blijven zich aandienen. Zo is daar ‘ineens’ ChatGPT. Uit het niets… althans, zo lijkt het. Op 30 november lanceerde het Amerikaanse techbedrijf OpenAI het online chatprogramma dat met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) op een kwalitatief indrukwekkend niveau teksten genereert. Wereldwijd springt de media er massaal op in en is het een hot topic.

Pierre: Nee, ik wil niet nóg een blogpost, opiniestuk of enthousiast verhaal over ChatGPT schrijven! Dat was mijn eerste reactie op de vraag of ik mee wilde werken aan een blogpost. Ongeveer mijn hele netwerk, zowel in Nederland als internationaal, zelfs de NOS had er al aandacht aan besteed. Wat heb ik daar nu nog aan toe te voegen? Natuurlijk, ik heb er zelf afgelopen week ook mee gespeeld. Net als met DALL·E 2, GPT-3 toen het nog gratis was. En met Whisper, het open-source neurale netwerk van OpenAI voor spraakherkenning, waarmee je lokaal op je computer transcripties kunt maken van audio of video of ondertiteling kunt genereren voor YouTube video’s. Die zijn een stuk beter (completer en beter te begrijpen) dan wat YouTube daar zelf bij kan genereren.

En er zijn hele mooie, creatieve voorbeelden met ChatGPT te verzinnen, zoals deze van Martijn Knoops waarbij hij ChatGPT een variant op een spel laat ontwikkelen voor het vak Aardrijkskunde, inclusief de analyse aan de hand van DULVAFT en de vier speltypes van Bartle (zie ook deze toelichting. Je kunt de teksten van een gesprek met ChatGPT koppelen aan de Avatars van Synthesia.io en dan hele vraaggesprekken voeren, zoals deze over AI in het onderwijs zonder dat er een mens in beeld hoeft te komen.


Marc:
GPT werkt heel eenvoudig: je voert een opdracht in en GPT stelt een tekst samen aan de hand van eerdere teksten van miljarden mensen en van geavanceerde natuurlijke taalverwerkingsalgoritmen om antwoorden te genereren. Die opdracht kan van alles zijn… Het is software die in een vraag en antwoord vorm in staat is om een verhaal voor je te genereren, een sollicitatiebrief te schrijven, een werkstuk te maken, een portfolio te creëren of poëzie te schrijven. De kwaliteit vind ik tegelijkertijd zowel indrukwekkend als vlak. Wat er staat is middelmatig en cliché en zeker in het Nederlands kan het algoritme nog winst boeken. De andere kant is, het staat er wel, de oogst is groot en het is snel. Het is maar waar je genoegen mee neemt.

Dat brengt mij bij de vraag wat de komst van ChatGPT voor het onderwijs betekent? Het roept bij mij een heleboel vragen op, waar ik zo één, twee, drie nog geen antwoorden op heb. Welke impact gaat het bijvoorbeeld hebben op het leren van onze leerlingen en studenten? Welke ethische dilemma’s en bezwaren brengt het met zich mee? Voor welke uitdagingen komen wij te staan?

Pierre: Het levert ons hoe dan ook volop nieuwe uitdagingen op. Het populaire Stack Overflow waar ontwikkelaars wereldwijd vragen stellen (en antwoorden kunnen vinden) voor programmeerproblemen heeft tijdelijk een ban ingesteld voor antwoorden die door ChatGPT gegenereerd zijn, omdat het percentage onjuiste antwoorden dat door (goedbedoelende) gebruikers op basis van antwoorden van de chatbot, ongetest, ingediend werd te groot was in verhouding tot het aantal correcte antwoorden. Een deel van de reacties online richt zich op deze negatieve kant. De vrees voor een toename van plagiaat, ook in het onderwijs. Of de zorg dat het er voor gaat zorgen dat leerlingen en studenten alleen maar dom en gedachteloos hun huiswerk en opdrachten door ChatGPT laten maken. En docenten die daar machteloos tegenover staan.

Marc: Ja, wat is de waarde van content nog als het zo eenvoudig te genereren valt en wat betekent de zingeving van ons onderwijs nog als scripties, CGI’s, portfolio’s en werkstukken kunnen worden gemaakt zonder de betekenis ervan te begrijpen? Wat beoordelen deze opdrachten dan eigenlijk? Ik denk dat we ons op een kantelpunt begeven, dat dit de toekomst gaat zijn. AI dat in staat is om zelf nieuwe dingen te genereren… De komst van ChatGPT zet ons voor deze nieuwe uitdaging. Dat vraagt om anders te gaan kijken naar ons onderwijs en het kritisch onder de loep te nemen. Denk alleen al aan de manier van toetsing. Leraren, docenten, examencommissies doen er goed aan om kennis te nemen van de tool en de mogelijkheden ervan: vullen van begrip, kalibreren, kijken naar de waaier van mogelijkheden. Zo kan het betekenis krijgen, gericht op het versterken van het leren.
Het is ontzettend gemakkelijk om er sceptisch over te zijn. LinkedIn staat er vol mee. Maar laten we vooral kijken hoe we er richting aan kunnen geven, want deze uitdaging is zeker niet technisch van aard, maar betreft vooral het handelen ernaar.

Pierre: Ik was onlangs bij een korte sessie (1 uur) over Futures Literacy, verzorgd door Loes Damhof van de UNESCO leerstoel Futures Literacy. Futures met een s, want een centraal concept erbij is dat er niet één gegeven toekomst is. Het gaat om het vermogen om na te denken over verschillende versies van die toekomst en daar ook het gesprek met elkaar over aan te gaan. Loes liet ons tijdens dat uur met een aantal werkvormen perfect aanvoelen hoe onze eigen aannames en ons bestaande gedachtenkader invloed heeft op hoe wij een toekomst zien. Als twee mensen vanuit verschillende aannames een toekomst beschrijven dan kan dat leiden tot verschil van inzicht, onbegrip, verwarring of zelfs conflicten (“de ander ziet het verkeerd”). En zo is het ook met ontwikkelingen als ChatGPT. Ik realiseer me dat ik er zelf als onderzoeker met voldoende ict-kennis, direct nieuwsgierig mee aan de slag gegaan was, de resultaten probeerde te duiden, geïnteresseerd was in de grenzen van de tool in vergelijking met de grenzen en beperkingen die er een half jaar geleden of een jaar geleden waren. Ik heb er echter ook begrip voor dat er mensen zijn die op basis van andere kaders en aannames tot heel andere conclusies komen (positiever, negatiever, meer of minder geïnteresseerd).

Onze conclusie: Onze aannames over het vermogen van het onderwijs om met zulke tools om te gaan, zorgen er voor dat wij geen reden zien tot grootschalige paniek. Maar dat kan voor jou heel anders zijn. Natuurlijk is te verwachten dat we de komende tijd nog wel een aantal verhalen in het nieuws zullen zien verschijnen, bijvoorbeeld over hoe er door leerlingen misbruik gemaakt wordt. Maar de hoop is dat we niet alleen de negatieve mogelijkheden bekijken. Laten we ook nadenken over hoe we studenten nog beter voorbereiden op deze mogelijke toekomsten, inclusief de vaardigheden die ook zij nodig hebben daar steeds opnieuw hun weg in te blijven vinden. Met of zonder digitale AI-assistenten!

The Boy, the Mole, the Fox and the Horse

0

De prachtige film The Boy, the Mole, the Fox and the Horse gaat over de vriendschap tussen een jongen, mol, vos en paard met als achterliggende boodschap dat alle wezens op aarde met elkaar verbonden zijn. Ook draait het om compassie, empathie en vriendelijkheid in je dagelijkse leven. 

De film won eerder al een BAFTA Film Award, vier Annie Awards (waaronder Best Special Production) en een NAACP Image Awards-nominatie voor Outstanding Short Form (Animated) film. De Britse tekenaar Charlie Mackesy vertelde dat openhartige gesprekken met zijn vrienden over wat er echt toe doet in het leven leidden tot een eerste tekening en later de animatiefilm.

De animatiefilm is online te zien: klik hier.

Het was de Kersthit van 2019 in de Britse boekhandels: The Boy, the Mole, the Fox and the Horse, een geïllustreerd boek over een jongen die bevriend raakt met een mol, een vos en een paard. De oorsprong van zijn boek lag volgens de auteur, de Britse tekenaar Charlie Mackesy, in openhartige en filosofische gesprekken met vrienden over wat er echt toe doet in het leven. Die leidden tot een eerste tekening van een jongetje op een paard. ‘Wat is het moedigste dat je ooit hebt gezegd?’ vraagt de jongen. ‘Help,’ antwoordt het paard.

De tekening ging viraal, nadat Mackesy hem op Instagram had gezet. Therapeuten gebruikten hem om te laten zien dat het goed kan zijn je kwetsbaarheid te tonen. Ziekenhuizen overal ter wereld plakten de prent op de muur en in het leger werd hij gebruikt voor soldaten met PTSS. Al snel volgde het boek, dat zou uitgroeien tot een ongekende klapper. De combinatie van tekst en tekeningen bleek onweerstaanbaar. Alleen al in het Verenigd Koninkrijk werden meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. Dat succes houdt volgens sommigen verband met de Brexit. De grote verdeeldheid en onzekerheid waarmee die gepaard ging zouden de behoefte aan een troostend sprookje kunnen verklaren. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 5,5 miljoen exemplaren gedrukt – de Nederlandse versie werd vertaald door Arthur Japin – dus de fabel blijkt ook in landen zonder Brexit aan te slaan.

‘Alle vier de personages vertegenwoordigen in feite verschillende delen van dezelfde persoon,’ vertelde Charlie Mackesy aan The Guardian: de nieuwsgierige jongen; de mol die enthousiast maar een beetje hebzuchtig is; de vos die gekwetst is en zich heeft teruggetrokken, die wantrouwig is maar toch mee wil doen; en het paard dat het wijste en diepste deel is van een mens, de ziel’.

Watch-the-boy-the-mole-the-fox-and-the-horse-