dinsdag, mei 7, 2024
Home Blog Pagina 2

Studiereis ICT – BETT Londen

Wat zijn de laatste trends en de nieuwste innovaties in onderwijs met ict? Wat kan dit betekenen voor het onderwijs in mijn school? Met deze vraag bezochten Dennis Raafs en ik met een flinke delegatie van Schoolupdate de BETT in Londen.

De BETT is de grootste onderwijstechnologiebeurs (met een hip woord ook wel EdTech genoemd) van Europa en geeft je de mogelijkheid om de nieuwste ontwikkelingen, die in het onderwijs spelen, in de praktijk te ontdekken en onderzoeken. Het is daarmee ´the world´s leading education technology event´.

Dit is de plek waar alle wereldwijde nieuwe ontwikkelingen worden gepresenteerd. Alle grote spelers op dit domein zijn dan ook aanwezig. 

Dennis en ik willen de studietrip rond het thema “digitale geletterdheid invulling geven. Ondanks de uitspraken van ons ministerie dat digitale geletterdheid met verplichte aanbodsdoelen in het onderwijscurriculum komt, willen wij voor ons bestuur al in actie komen. Simpelweg omdat de wereld waarin we leven daarom vraagt. Van jongs af aan komen kinderen in aanraking met de digitale wereld en doen hier al snel allerlei ervaringen mee op. Maar niet iedereen krijgt van huis uit deze kennis en vaardigheden mee die onmisbaar zijn bij leren, leven en werken.

Digitale geletterdheid kent een breed palet aan kennis en vaardigheden en de (digitale)
ontwikkelingen gaan snel. Het onderwijs heeft hier een duidelijke rol te vervullen. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de vaardigheden van de leraren? De volgende vragen kunnen dan actueel zijn:

  • Hoe geef je op jouw school aandacht aan digitale geletterdheid?
  • Hoe doe je dat op een structurele manier en niet versnipperd en weinig samenhangend?
  • Op welke manier werwerk je de lessen in digitale vaardigheden in je huidige onderwijsprogramma of pak je het anders aan?
  • Hoe kun jij in jouw groep beginnen met een beredeneerd aanbod voor digitale
    geletterdheid?
  • Wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid?

In the streets of Nijmegen at night…

In the streets of Nijmegen at night a beautiful smiling cheerful turtle with a red nose with a glass of cold beer in his hand, dressed in a long violet trench coat, on his way to Groesbeek.

Aan het spelen met de nieuwe versie van Midjourney. Ik moet zeggen, best indrukwekkend en kunstwaardig! Midjourney is een openbare AI-tool, die opereert vanuit een Discord-server, om met kunstmatige intelligentie (AI) op basis van geschreven commando’s digitale afbeeldingen, kunstwerken te creëren. Het is in Midjourney mogelijk om aanvragen tot in de kleinste details in te voeren. Simpel gezegd het programma Midjourney converteert tekst naar beelden. Het principe is eenvoudig, je typt een stukje tekst en dit wordt omgezet in afbeeldingen.

Ik besloot een poging te wagen, en gebruikte een schildpad met een biertje in de hand in de straten van Nijmegen om een nieuwe fantasie-personage te creëren. Het resultaat tref je hierboven. Ondanks de missende rode neus vind ik de afbeelding gedetailleerd en van hoge kwaliteit. En van Nijmegen naar Groesbeek fantaseer ik er zelf wel bij.

Ik vind zelf dat ik best creatief ben geweest, al zullen anderen daar ook anders over kunnen denken. Zo leidt de opmars van AI bijvoorbeeld ook tot zorgen over de gevolgen voor de werkgelegenheid in de creatieve sector. Kunstenaars, illustratoren en ontwerpers protesteren via sociale media tegen de AI-trend met de hashtag #ArtByHumans.

En nu de vraag: wat betekent de opkomst van generatieve AI (zoals o.a. Midjourney) voor het onderwijs? Welke kansen en bedreigingen liggen er? Zie ook mijn bericht hierover op LinkedIn.

Gevaren van fotorealisme
Met geavanceerde tools als Midjourney, liggen er ook gevaren op de loer. Als iedereen gratis toegang heeft tot het maken van fotorealistische uitingen, dan zitten daar ook mensen met de verkeerde intenties tussen en kan er misbruik van worden gemaakt.

Neem de door AI-vervalste beelden van de ingebeelde arrestatie van Donald Trump die wervelden op Twitter. Nepper dan nep… maar een krachtig middel voor het verspreiden van fake news.

Dit gevaar blijft in stand zolang de regelgeving achterblijft, zowel op het gebied van auteursrecht voor de gemaakte uitingen, als ook in het verspreiden van op onwaarheden beruste afbeeldingen.

Midjourney openen:

  1. Open de website van Midjourney, en klik op ‘Join the beta’.
  2. Vul in het volgende scherm je voornaam in, en zet een vinkje eronder. Klik op ‘Doorgaan’.
  3. Vul eventueel de captcha in om te bevestigen dat je geen robot bent, en vul daarna je geboortedatum in om aan te geven dat je boven de 18 bent.
  4. Wanneer je gevraagd wordt om je e-mailadres en een wachtwoord, kun je gewoon op het kruisje drukken. Tenzij je direct een Discord-account wilt aanmaken – dan moet je deze info even invullen.

Midjourney gebruiken:

  1. Newbies:
    Ga nu in de linkerzijbalk naar één van de virtuele ‘newbies’-kamers.
  2. Opdracht:
    Hier typ je onderin (zonder aanhalingstekens) /imagine, met daarachter je Engelstalige opdracht. De eerste keer zal er een melding komen dat je de Terms of Service moet accepteren. Doe dit, en voer de opdracht nogmaals in. 
  3. Upscale, Variation, of opnieuw:
    Wacht nu geduldig in de stroom van plaatjes van andere mensen totdat je eigen opdracht verschijnt. Je herkent hem aan het gele lijntje links, maar je kunt ook op het postvak rechtsboven drukken, waar alléén jouw opdrachten verschijnen. Je krijgt als resultaat vier plaatjes te zien. Je kunt nu op de knoppen ‘U1’ t/m ‘U4’, ‘V1’ t/m ‘V4’, of ? drukken. U staat voor Upscale, V voor Variation, en het getal voor welk plaatje je selecteert. Kies je bijvoorbeeld voor U2, dan wordt het plaatje rechtsboven in hogere resolutie gemaakt. En ga je voor V3, dan wordt er een variatie gemaakt op het plaatje linksonder. De ? genereert vier totaal nieuwe plaatjes.
  4. Afbeelding opslaan:
    Welke knop je ook kiest, het resultaat verschijnt vervolgens weer in de stroom van plaatjes. Kies bijvoorbeeld voor ‘U1’, voor een scherpe versie van het plaatje linksboven. Wanneer die verschijnt, klik je erop, en kies je ‘Show in browser’ om de afbeelding groot te tonen. Sla hem daarna op met control-klik (Mac), rechtermuisknop (Windows), door hem ingedrukt te houden (iPhone, iPad en Android).
  5. Betaalde afbeeldingen:
    Na een tijdje zijn je tekstverzoeken op. Je hebt dan de optie om over te gaan op een betaalde versie. Er zijn verschillende abonnementen tussen $10,- en $60,- per maand, waarmee je onbeperkt toegang krijgt tot het programma. Hoe meer je betaalt, des te meer aan mogelijkheden je krijgt op het gebied van kwaliteit en snelheid.

Nog meer vreemde personages:
Ik kom uit een Raafs en Coolen familie. Deze twee families heb ik middels symbolen met elkaar gecombineerd. Details van de steenkolenwerkers in de kolenmijnen heb ik gekoppeld aan de raaf, gemixt met de kleuren van Nijmegen, mijn geboortestad. Het resultaat zie je hieronder:

Educatieve toepassingen
Ik las als reactie op mijn vraag die ik stelde op Linkedin, over welke kansen en bedreigingen we zien in het gebruik van dit soort toepassingen, dat een studieloopbaanbegeleider Midjourney inzet bij zijn studenten bij blokkades, pijn of sensaties die zij voelen als ze niet lekker in hun vel zitten. De woorden die de student geeft aan zijn of haar pijn zet hij als opdracht in Midjourney en de visual die daar uitkomt is de basis van een vervolggesprek. Daardoor geven studenten meer uitleg aan hun gevoel en zien ze soms in de visual ook de uitweg. 
Geweldig idee!

Hoe pedagogiek en film elkaar kunnen versterken

0

Daar waar het raakt, daar waar het lastig is woorden te vinden, precies daar zit de pedagogiek. Film opent nieuwe werelden, zo ook de wereld van de pedagogiek, van hoe te verhouden tot de ander en het andere… 



Deze hartverwarmende film is uit het leven gegrepen, waarbij twee vrienden zich met hart en ziel inzetten voor kinderen met zwaar autisme. 

‘Ik bedenk wel iets’, is het motto van Bruno (Vincent Cassel). Hij staat aan het roer van een organisatie die je zou kunnen omschrijven als het afvoerputje van de Franse geestelijke gezondheidszorg. Patiënten die elders om uiteenlopende redenen niet welkom zijn, kunnen alleen nog terecht bij hem, zijn compagnon Malik (Reda Kateb) en een van hun dikwijls onervaren begeleiders, die vaak zelf ook probleemgevallen zijn.

Het verhaal

Al meer dan 20 jaar runt Bruno een opvang voor autistische kinderen die nergens anders terecht kunnen. Wanneer ouders en zorginstellingen het echt niet meer weten, geeft Bruno hen een thuis. Zijn goede vriend Malek leidt met zijn organisatie jongeren uit moeilijke buurten op tot begeleiders van deze kinderen. Tijdens dit traject wisselen humoristische en confronterende situaties zich af en ontstaan er bijzondere vriendschappen.

In theater het LUX in Nijmegen kijken we met docenten en studenten van MOVEL naar deze film. Er wordt gevraagd op op een speciale manier te gaan kijken. Daarvoor worden er kaartjes verdeeld met daarop drie begrippen: vrijheid, gelijkheid en vorming. Het zijn pedagogische begrippen die in later werk van Jan Masschelein met Maarten Simons – De leerling centraal in het onderwijs – uitvoerig worden besproken. Er staat een centrale vraag op het kaartje: Hoe speelt vrijheid een rol in de film?

Onder het genot van een hapje en een drankje gaan we in de pauze en net na de film met elkaar de dialoog aan vanuit een richtinggevende stelling vanuit vrijheid, gelijkheid en vorming: ‘Hoe kunnen we jongeren inleiden in de wereld (1), ondersteunen om zich in die wereld thuis te voelen (2), en aanmoedigen om zichzelf in die wereld te brengen? (3)’

FIRST® LEGO® League – Superpowered

FIRST® LEGO® League heeft ieder seizoen een nieuw thema dat betrekking heeft op een probleem dat zich wereldwijd voordoet. Bij het thema hoort een uitdaging die onderzocht wordt door de kinderen die meedoen en waarvoor zij een oplossing gaan zoeken.


Het thema voor het seizoen 2022-2023 is SUPERPOWEREDSM.

We hebben weer een fantastische regiofinale gehad in Technovium! Onze teams uit de regio Arnhem-Nijmegen hebben hun allerbeste beentjes voor gezet en ons getrakteerd op hele goede ideeën?, hele slimme robots ?en heel veel enthousiasme ??! We hebben er van genoten!
En natuurlijk ook een shout-out ? naar alle juryleden, scheidsrechters en collega’s die geholpen hebben om er zo’n fantastische dag van te maken!

In de SUPERPOWERED uitdaging onderzoeken FIRST® LEGO® League teams waar energie vandaan komt en hoe het wordt gedistribueerd, opgeslagen en gebruikt. Vervolgens zetten zij hun superkrachtige creativiteit aan het werk om te innoveren voor een betere energietoekomst.

Zie ook mijn bericht op LinkedIn.

Praktijkvideo brede ontwikkeling

0

‘Om iets te kunnen zien moet je erin geloven… Echt geloven!’ Zomaar een citaat uit de rijke praktijkvideo van SPOG die ik samenstelde voor een studiedag van SPOG.

Hoe kom je tot een ‘gedeelde’ visie over een bepaald thema? Dat kan met behulp van een rijke-praktijkvideo. Voor SPOG ontwikkelde ik samen met de SDB Academy een rijke praktijkvideo om visie te vormen over het thema ‘brede ontwikkeling’ dat als onderlegger dient voor het strategisch beleid.

De directeuren gingen vanuit videofragmenten met elkaar in gesprek, waarmee de raakvlakken en de verschillen zichtbaar werden. Beeldend Trainen is een middel waarbij deelnemers in een bijeenkomst aan de slag gaan met beelden van de werkpraktijk. Dit vindt plaats op een multi-touch beeldtafel. Het mobiliseren van kennisdeling en het vullen van begrip middels een dialoog staan hierbij centraal wat leidt tot een gedeelde betekenis.

‘Onder’ de beelden van SPOG ligt een drieslag aan onderwijsdoelen:
1.Kwalificatie (skills leren en kennis opdoen)
2.Socialisatie (een goed lid van de maatschappij worden)
3.Subjectivicatie-persoonsvorming (iemand met een eigen identiteit en mening)

Zie ook mijn bericht op LinkedIn en mijn PowerPoint.

Campagne ‘Mis niks’

Hoe vlieg je de boodschap ‘Gebruik geen mobiele telefoon in het verkeer’ aan en dring je door tot jongeren? De makers van deze campagne (Wefilm Concepts) zijn er in geslaagd iets heel lelijks, iets verschrikkelijks, op een warme, maar o zo indringende en impactvolle manier over te brengen. De muziek van singer/songwriter Danique speelt hierbij een cruciale rol.

Doordringen tot jongeren is moeilijk, maar dat presteert Interpolis met de nieuwe campagne ‘Mis niks’. Op overtuigende en indrukwekkende wijze laat deze video zien dat mobieltjes en verkeer niet samengaan. Wat een impact heeft deze reclame. Het is goed om te zien dat het onderwerp zoveel losmaakt bij mensen. 

Zie ook mijn LinkedIn bericht.

De combinatie van beelden en muziek hebben een duidelijke boodschap. Het is een onroerend verhaal met keiharde impact. We zien een scholiere  op de fiets, druk append op haar telefoon. Hierdoor ontgaat haar de aandenderende vrachtwagen. Nadat het beeld op zwart gaat, zien we de jongedame terug terwijl de toekomst aan haar voorbij trekt. Ontroerende, waardevolle momenten die elke jongere zou moeten meemaken zien we voorbij komen. In het eindshot zien we het levenloze lichaam liggen naast een verbrijzelde telefoon. De boodschap: “Laat je telefoon je toekomst niet stelen. Mis niks!”.

Beluister ‘Later Als Ik Groot Ben’ nu via Spotify.