Wat was het weer een topdag! Het organiseren blijft een feestje!
FIRST® LEGO® League heeft ieder seizoen een nieuw thema dat betrekking heeft op een probleem dat zich wereldwijd voordoet. Bij het thema hoort een uitdaging die onderzocht wordt door de kinderen die meedoen en waarvoor zij een oplossing gaan zoeken.
Het thema voor het seizoen 2022-2023 is SUPERPOWERED.
Hoe kom je tot een 'gedeelde' visie over een bepaald thema? Dat kan met behulp van een rijke-praktijkvideo. Voor SPOG ontwikkelde ik samen met de SDB Academy een rijke praktijkvideo om visie te vormen over het thema 'brede ontwikkeling' dat als onderlegger dient voor het strategisch beleid.
Hoe dring je door tot jongeren? Dat presteert Interpolis met de nieuwe campagne 'Mis niks'. Op overtuigende en indrukwekkende wijze laat deze video zien dat mobieltjes en verkeer niet samengaan. Wat een impact heeft deze reclame.
Iedereen is een eenling, zei de wijze man, maar bijna niemand weet het.
Frederike keek hem ernstig aan.
Waarom niet?
Omdat de meeste mensen bang zijn voor zichzelf.
Ze willen liever samen eenzaam zijn.
Fragment van Theije Twijnstra: 'Een gelukkig mens en andere geheimen '
De drang om (steeds) hoger opgeleid te moeten zijn en de heersende prestatiedruk komt steeds meer onder de aandacht. Laten we ons inzetten voor onderwijs dat uitgaat van verschillen, recht doet aan diversiteit en waarin iedereen er op zijn eigen manier toe doet en bijdraagt! Minister Dijkgraaf hekelt de prestatiedruk in het onderwijs.
Fictief bellen met Karel de Grote. Vincent van Gogh interviewt Paul Gauguin en Martin Luther King in gesprek met Donald Trump... Zomaar wat inspirerende ideeën, ontstaan tijdens het sparren met de studenten tijdens mijn workshop "podcasts maken in het onderwijs" bij HAN Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL).
Het kan je bijna niet ontgaan zijn de afgelopen week: ChatGPT, de nieuwe chatbot van het bedrijf OpenAI. Ik ging erover in gesprek met Pierre Gorissen, associate lector leren met ict. Het resultaat is gegoten in een blogpost. Deze vindt je op mijn website en op de site van het iXperium.
Hoe ver reikt de digitalisering in de klas, vragen leerkrachten zich af. Zijn zij straks nog wel nodig? Het verhaal van Zoey neemt je mee naar de mogelijkheden én tekortkomingen van digitalisering in het onderwijs.
Leerlingen die niks weten, hebben ook niks aan vaardigheden. Onderwijs dat zijn naam waardig is, richt zich op zowel kwalificatie, socialisatie als op subjectivicatie.