Leerlandschap digitale geletterdheid

Het leerlandschap ‘Di-Spoggia’ is een fantasy-map gebaseerd op praktijkkennis en kennis uit onderzoek op het gebied van digitale geletterdheid. Het fictieve landschap biedt een aanvulling op bestaande theorieën, evidence informed inzichten en modellen om digitale geletterdheid op een aansprekende manier te presenteren bij de professionalisering van leraren en geeft richting aan het leren over dit thema.

Al schrijvende aan het beleid over digitale geletterdheid voor mijn bestuur ontstond in mijn hoofd een fantasie wereld en naarmate de voltooiing van het beleid naderde, wist ik dat ik die wereld in de vorm van een kaart wilde uitwerken. De landen zijn nu zelfs een eigen leven gaan leiden en dienen als toegangspoort voor professionalisering en onderwijsverbetering. Door een klik op het betreffende land te geven, ontstaat namelijk een doorverwijzing naar een gerelateerde leermodule, theorie of een mooi praktijkvoorbeeld.

Mijn fantasie landschap verschaft mijzelf een stukje intrinsiek leerplezier rondom dit thema en spoort mij aan om verder bij te leren. Dat hoop ik ook uit te stralen naar- en aan te wakkeren bij anderen.

Het fictieve leerlandschap is als poster zichtbaar in iedere school van Stichting Primair Onderwijs Groesbeek.

Ik zou zeggen: maak er gebruik van en leer lekker mee!