Het weefgetouw

Het op niveau brengen van de digitale geletterdheid van leerlingen in het po is een complex vraagstuk. Om dit te bewerkstelligen hebben we vakbekwaam digitaal geletterde leraren nodig! 

Om grip te krijgen op de aanbodsdoelen van digitale geletterdheid van het SLO, hebben Lysanne Cobussen-Lamers (Optimus Onderwijs) en ik (Stichting Primair Onderwijs Groesbeek), in samenwerking met onderzoekers van iXperium Centre of Expertise Leren met ict, een instrument ontwikkeld; het zogenaamde weefgetouw.

Het ontwikkelde instrument heeft de vorm van een weefgetouw, dat onderscheid maakt tussen de vier vaardigheidsgebieden van digitale geletterdheid: praktische ict-vaardigheden, mediawijsheid, computational thinking en informatievaardigheden. Deze inhoudslijnen zijn voorzien van leerlingvaardigheden (gebaseerd op de SLO-doelen) en kunnen onderverdeeld worden per bouw of unit. Het weefgetouw biedt handvatten om eigen keuzes te maken met betrekking tot de integratie van digitale inhoudslijnen, passend bij de visie van de school.
De vervolgstap is om stappen te maken voor verdere professionalisering en visie omtrent digitale geletterdheid binnen de school.

Meer lezen: https://lnkd.in/eDxqY9ej

Meer lezen: zie LinkedIn.