zondag, april 28, 2024
Home Blog Pagina 12

Hatert

0

Om te weten wie je bent, moet je weten waar je vandaan komt.
Vergeet nooit waar je vandaan komt!


De wijk waar ik ben opgegroeid. Deze plek heeft mij gevormd en is bepalend voor mijn visie op onderwijs en voor een groot deel op mijn professionele identiteit. Op de straat, op de school, in de wijk en thuis liggen vele sleutelmomenten die mij gevormd hebben tot de persoon die ik nu ben.
Mijn vrouw zei ooit gekscherend: ‘De jongen is dan wel uit Hatert, maar Hatert niet uit de jongen.’ Mensen om mij heen hebben die uitspraak maar wat graag geadopteerd. Hoewel het als grap bedoeld was, beschouw ik het als een prachtig compliment. Het is mijn kracht geworden.

Expecting another Mozart concerto during a lunchconcert

Lunchconcert met het Amsterdams Concertgebouworkest onder leiding van Riccardo Chailly. Bij het horen van de allereerste noot beseft Maria João Pires dat ze het verkeerde Mozartconcert heeft voorbereid. De muziek klinkt, het publiek wacht. En ze is niet voorbereid…

Maria Joao Pires verschiet tien kleuren. In een overvolle concertzaal komt zij tot de ontdekking dat zij het verkeerde (Mozart) pianoconcert heeft ingestudeerd. Bladmuziek heeft ze niet meegenomen…

Op de video zie je hoe ze haar schouders terugtrekt. De eerste maten van het d-mineur pianoconcert van Wolfgang Amadeus Mozart klinken. Pires, wiens gezichtsuitdrukkingen verschillende emoties tegelijk belichamen – van schaamte over wanhoop tot besluitvaardigheid – legt haar hoofd op haar arm aan de piano. Ze kijkt op naar de dirigent. “Ik ga het proberen”, zegt ze.

Op de video kijkt Chailly haar vanaf het podium aan.
Zij: “Ik had nog een concert in mijn agenda…”
Chailly: “Deze heb je vorig seizoen gespeeld.” Hij lacht. ‘Ik weet zeker dat je het kunt. En je kunt het goed.’ Ondertussen speelt het orkest al het bijthema.
De orkestrale prelude vindt zijn einde. Het orkest bereikt de coda en Pires bereidt zich voor op haar eerste entree.
Het orkest geeft de pianist zijn laatste geluid. En Maria João Pires begint te spelen.
En dan het wonder. In de allereerste maten leidt de ene klank tot de volgende. Haar toewijding… het is adembenemend.

De video is een fragment uit een documentaire over Riccardo Chailly en het Concertgebouw Orkest, en de scène wordt becommentarieerd door Chailly zelf.
Gefascineerd door de reactiviteit van de pianiste beschrijft hij enthousiast hoe ze in één minuut kon overschakelen naar het andere concerto (de orkestrale prelude duurt niet langer dan 3 minuten), en dat spelen zonder ook maar één valse noot.

Dit verhaal toont mij het belang van een goede leider, van het vertrouwen krijgen van een leider, van empathie, stuurkracht en teamwork. Maar ook voelen en begrijpen en vertrouwen in je eigen kunnen om iets ‘jouw’ stuk te maken én het doen, met het allerbeste wat je in huis hebt!

Dansvoorstelling Ndere Troupe op Adelbrecht-Windekind

De Ndere Troupe is een culturele ontwikkeling die in 1986 werd opgericht door Dr. Rwangyezi Stephen. Sharing Schools nodigde de groep uit voor een optreden op de Adelbrecht-Windekind, partnerschool van All Saints Primary Schools in Oeganda.

Het woord ‘endere’ betekent ‘fluit’, het woord Ndere Troupe daarin impliceert een Flute Troupe.
De fluit werd gekozen als een symbool van schoonheid omdat het rustgevende, mooie en onweerstaanbare muziek produceert die kan worden gemanipuleerd om een ​​scala aan emoties uit te drukken; van verdriet naar vreugde en van liefde naar eenzaamheid.

Eerste website Adelbrecht-Windekind

‘Het zou mooi zijn als de school een website zou hebben. Kun jij dat niet bouwen?’
Tja… ik heb dat nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik dat wel kan.

Ik had al weleens gekeken naar Frontpage, maar nooit echt iets mee gedaan. Microsoft Frontpage was een wysiwygHTML-editor en websitebeheerprogramma van Microsoft. Het was beschikbaar voor Windows en Mac en maakte deel uit van Microsoft Office vanaf versie 2000 tot versie 2003.

Een maand na deze vraag lanceerden we als eerste school van Groesbeek een website. Natuurlijk was ik er trots op. Er zaten heel wat avondjes in.

Ik kreeg de smaak te pakken en de website werd beter en beter. Niet veel later ontdekte ik dreamweaver voor het ontwerpen van websites. Dit ging wat verder dan een WYSIWYG dat staat voor What You See Is What You Get, een term voor programma’s die direct het resultaat weergeven. Deze aanpak is anders dan bijvoorbeeld HTML editors, waarin een webdesigner werkt met standaard tags die uiteindelijk op een specifieke wijze worden weergegeven. Ik leerde zo middels tryal and error werken met HTML en CSS. In 2007 lanceerden we een gloednieuwe website. Naast de verhuizing naar een nieuwe locatie kreeg onze website een professionele uitstraling. De uren oefenen zijn denk ik terug te zien in het resultaat van onze website.

Oude prent Adelbrecht-Windekind

0

Een oude prent van de Adelbrecht-Windekind.


Mini-symposium Adelbrecht-Windekind

Na een jaar werkzaam te zijn op de Adelbrecht-Windekind veranderen wij van een Jenaplan in wording in een echte Jenaplanschool. Wij dragen met zijn allen het Jenaplanconcept een warm hart toe.

Een leerling van onze school ontwierp voor deze gelegenheid een prachtige illustratie. De tekening laat de ontwikkeling van een eitje naar een vlinder zien en staat als metafoor voor de ontwikkeling van onze school naar Jenaplanschool.

Ik mag getuige zijn dat onze school in Groesbeek de eerste basisschool is die volgens een erkende vernieuwingspedagogiek werkt. Dat dragen wij uit door het organiseren van een mini-symposium in het dag- activiteitencentrum van Plurijn. We maken genodigden deelgenoot van de metamorfose die de Adelbrecht-Windekindschool de afgelopen periode heeft ondergaan. 

Als onderdeel van dit feestelijke moment kwamen alle kinderen van de school in oude klederdracht naar school en kregen in stijl les zoals dat 90 jaar geleden gebeurde. Er was een lokaal ingericht anno 1912. De oud directeur van de school doceerde hoe er destijds les werd gegeven.