Unic | In ontwikkeling

Met mijn medestudenten van de opleiding I-Coördinator bracht ik op woensdag 17 juni een bezoek aan Unic, een moderne HAVO|VWO vernieuwingsschool. De school vierde vorig schooljaar zijn 10-jarig jubileum als vernieuwingsschool.

Interview
We kregen de gelegenheid om een kijkje te nemen in de school om op deze manier de dagelijkse gang van zaken te registreren.
De vervolgstap was een interview met rector Dave Drossaert.

UniC | Jonge vernieuwingsschool
De school telt op dit moment 560 leerlingen en is een openbare school voor HAVO|VWO. Het ligt in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. UniC biedt vernieuwend onderwijs waar volop wordt gewerkt aan de persoonlijke ontwikkeling van mensen.
Drie accenten worden daarbij aangehaald:
– Weet wie je bent;
– Weet wat je kunt;
– Weet wat je wilt.

De school maakt een enorme groei door, stippelt de eigen koers uit en handelt hier naar met aandachtspunten en successen.
De 3 kernwaarden van de school zijn: eigenheid, verbondenheid en autonomie.

Persoonlijke ontwikkeling
Wanneer ik brainstorm over persoonlijke ontwikkeling dan denk ik vooral aan eigenaarschap bij mensen. Het is een doel waar wij op mijn  Jenaplanschool naar toe werken en belangrijk vinden. Ik vond het daarom persoonlijk extra interessant om hier naar op zoek te gaan in een andere omgeving.
Van te voren had ik ‘mijn huiswerk’ gedaan door het bestuderen van de website van de school en hoopte ik het ‘eigenaarschap’ wat ook tot uiting kwam in de teksten en foto’s op de website van de school in de praktijk te zien.

Eigenaarshap
Gastvrij is de school zeker. Ik vind het een teken van transparantie om de deuren open te zetten voor geïnteresseerden. Het gaf ons de gelegenheid om vragen te stellen aan docenten en leerlingen.
Het viel mij op dat de werkplekken vrij flexibel zijn, van tribunetrap, leerplein en statafel tot een diversiteit aan banken. Het ‘bring your own device’ gehalte onder de studenten was hoog. Op de trap in de hal zijn veel leerlingen met hun laptop aan het werk. Ze werken op het moment van bezichtigen een opdracht van SMART-doelen formulering uit.

Drie uur per week werken leerlingen aan eigen projecten met als vertrekpunt een onderzoeksvraag. Daarmee benadert en raakt men als school het eigen talent van kinderen.
De samenwerkingsvorm verschilt van individueel werken tot samenwerken.

Op het eerste oog komt de school met al zijn flexibiliteit op mij nogal rommelig over. Ik zou er niet passen. Ik zou me er als leerling niet prettig hebben gevoeld en als docent zou ik er niet willen werken. Je moet er duidelijk het juiste type voor zijn.
Het oogt rommelig, het geluid is enorm, maar wanneer je inzoomt blijkt dat vooral werkgeluid te zijn. Om mij heen zie ik betrokken, verantwoordelijk gemaakte leerlingen, gericht op samenwerking en duidelijk bezig met hun opdracht. Mijn mening is dat ik het eigenaarschap bij leerlingen volop terugzie.

Dave Drossaert: Stip op de horizon
“Signaleren en durven bijsturen” is wat ik eruit filter van dit gesprek. Zet daarbij een inspirerende leider die op weg gaat met een team met verschillende talenten met durf en lef en een flink portie doorzettingsvermogen, zeker als je buiten de gebaande paden begeeft.
De stip op de horizon is zeer belangrijk en daarin ook het geloof blijven houden. Je moet sterk in je schoenen staan wanneer de opbrengsten gemeten in eindcijfers niet naar behoren zijn en de inspectie jouw school met argusogen bekijkt. En dat is niet erg als je met z’n allen ‘de stip’ maar helder blijft houden.
Het hoge ‘bring your own device’ gehalte wat wij mij al opviel bleek al een weg van hobbels en bijsturen. Leerlingen namen vaak meerdere divices mee naar de school, de mobiel wint terrein als instrument naast een laptop of tablet en daar was het wifi-netwerk niet op ingericht. De ICT kost veel geld en bezorgt de school hoofdbrekens De keuze is gemaakt voor oor een open en draadloos netwerk met voor iedere leerling één account voor één divice.
Aandachtspunt voor Unic is dat er meer gedaan moet worden aan ICT-geletterdheid, voor leerlingen en docenten. De ICT-geletterdheid staat nu vooral door de aanwezigheid van een enkele vooruitlopende docent. Maar, als die wegvalt…

Samen sterk
Samen sterk. Vernieuwen kun je niet in je eentje. Je hebt er een team ‘sterke’ mensen bij nodig. Dat is me duidelijk geworden.
Voor mij was het een mooie studiedag. Ik heb veel dingen gezien zoals ik die niet zou willen. Daartegenover staat het eigenaarschap bij leerlingen en docenten. Prachtig om te zien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *