December en onderwijs

Onderwijs is soms bikkelen. Na een ochtend werk in het iXperium, een middag van scholen begeleiden en een avond van werken aan mijn scriptie voor Onderwijskundig Innovator, is mijn energietank leeg.
Ik plof op de bank, er komt niets meer uit mijn handen. De televisie staat aan, maar ik zie en hoor niks. Het is december en dan hoef ik aan de gemiddelde leraar niet uit te leggen wat dat betekent. Blij ben ik wel, want mijn scriptie is klaar en ik weet zeker, daar krijg ik morgen weer energie van. Nu even niet.

Morgen wacht mijn vaste dag voor groep 8. De kinderen zitten in de modus van kerstvakantie vieren. Dat merk je aan alles. Maar, dat kan nog even niet. Hun energielevel is ook laag en dat snap ik. Ik hijs me omhoog uit de bank. Hoe krijg ik ze morgen mee?

20151216_100454Op mijn telefoon staat de app ‘plickers’. Het stond op mijn iets te lange to-do-list om hier eens naar te kijken. Van een student hoorde ik dat dit een mooie vorm is om mee te werken. Je kunt het gebruiken om een quiz te houden. Dat past wel in de decembermaand. Vlug kruip ik terug achter mijn computer. Opeens vind ik weer wat energie terug. De lessen over het lijdend voorwerp en metrieke stelsel verwerk ik er in door er kerstvragen van te maken. Zelfs mijn printer vertoont geen kuren en keurig rollen de codekaarten het apparaat uit. Klaar voor morgen!

Een geslaagde les! De kinderen enthousiast, ik happy. Dit willen we vaker doen, krijg ik terug. Mag ik dit zelf proberen te maken? Dan kies ik thema voetbal en dan moet de klas het onderwerp en persoonsvorm zoeken. Wil je de codekaarten hier laten liggen, dan kunnen we het morgen nog een keer doen. Tuurlijk jongen!
Voldaan kijk ik terug op deze dag.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *