De grote nationale rekendag

Vandaag werd de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland die helemaal in het teken staat van rekenen. Zo ook op Bs de Sieppe in Groesbeek. Het thema van deze dag was ‘Kijkje achter de code’ en sloot aan op de nieuwe vaardigheden die passen bij de 21e eeuw.
Ik nam tijdens mijn bezoek aan deze school een bijzondere gast mee: “Zora de zorgrobot van iXperium Nijmegen”.
Zora bracht een bezoekje aan de kinderen van gr. 8 van juf Frédérique. De kinderen in haar groep leerden dat code en rekenen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Zora bleef uiteraard niet onopgemerkt bij de andere kinderen van de school, want ook de kleuters en de groepen 3 en 4 kwamen even kennismaken met Zora en ja… dan kan een gezamenlijk dansje met de robot natuurlijk niet uitblijven!

Natuurlijk stond Zora lange tijd in het middelpunt en waren veel kinderen verwonderd en enthousiast. In groep 8 draaide het toch vooral om het verhaal achter Zora. Het zou een gemiste kans zijn geweest om er niet dieper op in te gaan, want dan blijft het steken op een hoog gadgetgehalte.
Al was het bezoek van de robot geheim gehouden voor de kinderen, toch kwamen zij goed voorbereid voor de dag. Zonder het zelf te weten hebben ze toegewerkt naar de komst van Zora. Heel strategisch waren eerder in de week vragen opgesteld over codetaal en robotica. Daar zijn wij vanuit de expertise van het iXperium inhoudelijk op ingegaan.

Regenwormen‘Een kijkje achter de code’ was het thema dat centraal stond. Zora diende als vertrekpunt van deze dag en zorgde ervoor dat de kinderen vol enthousiasme en motivatie deelnamen aan de volgende opdrachten. Voor de kinderen stond een indrukwekkend rekencircuit te wachten boordevol reken- en codetaalactiviteiten. Vanuit de verschillende intelligenties, volgens de uitgangspunten van Gardner, zijn de opdrachten door de juf van de groep in een parcours weggezet. Zo kwamen niet alleen de ‘rekenknappe’ kinderen aan hun trekken, maar ook de ‘woordknappe’, ‘beeldknappe’, ‘muziekknappe’, en ‘beweegknappe’ kinderen.

Al eerder in de week ben ik samen met de leerkracht op ontdekkingstocht gegaan om te bekijken welke ICT-middelen een verrijking van het programma konden zijn. Zo kwam het dat ook de kinderen in aanraking kwamen met verschillende vormen van programmeren. Op het niveau van gr. 8 werd de Bee-Bot ingezet om in patronen een rebus op te lossen, bogen de kinderen zich over uitdagende programmeerpuzzels van ‘Hour of code’ en berekenden zij de graden van hoeken om verder te komen in de programmeerlevels van Gynzy. Zo werd het inzetten van ICT een meerwaarde in het geheel.
Bee