Hoe pedagogiek en film elkaar kunnen versterken

Daar waar het raakt, daar waar het lastig is woorden te vinden, precies daar zit de pedagogiek. Film opent nieuwe werelden, zo ook de wereld van de pedagogiek, van hoe te verhouden tot de ander en het andere… 



Deze hartverwarmende film is uit het leven gegrepen, waarbij twee vrienden zich met hart en ziel inzetten voor kinderen met zwaar autisme. 

‘Ik bedenk wel iets’, is het motto van Bruno (Vincent Cassel). Hij staat aan het roer van een organisatie die je zou kunnen omschrijven als het afvoerputje van de Franse geestelijke gezondheidszorg. Patiënten die elders om uiteenlopende redenen niet welkom zijn, kunnen alleen nog terecht bij hem, zijn compagnon Malik (Reda Kateb) en een van hun dikwijls onervaren begeleiders, die vaak zelf ook probleemgevallen zijn.

Het verhaal

Al meer dan 20 jaar runt Bruno een opvang voor autistische kinderen die nergens anders terecht kunnen. Wanneer ouders en zorginstellingen het echt niet meer weten, geeft Bruno hen een thuis. Zijn goede vriend Malek leidt met zijn organisatie jongeren uit moeilijke buurten op tot begeleiders van deze kinderen. Tijdens dit traject wisselen humoristische en confronterende situaties zich af en ontstaan er bijzondere vriendschappen.

In theater het LUX in Nijmegen kijken we met docenten en studenten van MOVEL naar deze film. Er wordt gevraagd op op een speciale manier te gaan kijken. Daarvoor worden er kaartjes verdeeld met daarop drie begrippen: vrijheid, gelijkheid en vorming. Het zijn pedagogische begrippen die in later werk van Jan Masschelein met Maarten Simons – De leerling centraal in het onderwijs – uitvoerig worden besproken. Er staat een centrale vraag op het kaartje: Hoe speelt vrijheid een rol in de film?

Onder het genot van een hapje en een drankje gaan we in de pauze en net na de film met elkaar de dialoog aan vanuit een richtinggevende stelling vanuit vrijheid, gelijkheid en vorming: ‘Hoe kunnen we jongeren inleiden in de wereld (1), ondersteunen om zich in die wereld thuis te voelen (2), en aanmoedigen om zichzelf in die wereld te brengen? (3)’