vrijdag, maart 29, 2024
Home Blog Pagina 11

Opening iXperium

0

Het iXperium Nijmegen is officieel geopend. In het iXperium werken de zeven schoolbesturen Conexus, St. Josephscholen, SPOM, SPOG, SPOV, Lijn 83 en Optimus samen met Pabo Nijmegen en het Centre of Expertise leren met ict van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). Namens SPOG start ik als Mentor Media Educatie in het iXperium met als doel om leraren in het werkveld te professionaliseren op het gebied van leren en lesgeven met ict.

Het iXperium Nijmegen biedt arrangementen, cursussen en trainingen aan het personeel van de deelnemende schoolbesturen om hen te ondersteunen bij het gebruik van ICT-toepassingen in het onderwijs .

Scholen kunnen daarnaast concrete onderzoeksvragen indienen. Studenten van de HAN proberen door middel van onderzoek antwoord te vinden op die vragen . Daar waar deze vragen voortkomen uit evaluaties van het onderwijs van een school, kunnen de studenten op die manier een waardevolle bijdrage leveren aan de kwaliteitscyclus van die school . En dus aan het verder verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.

Voorzitter van de PO-Raad Rinda den Besten sprak bij de opening haar bewondering uit voor het initiatief dat als schoolvoorbeeld dient van waar goede samenwerking tot kan leiden en waarin verschillende lijnen uit het Bestuursakkoord op een inspirerende wijze bij elkaar komen:

  • vernieuwing door ict (van school én pabo)
  • het werken op basis van vragen uit de scholen zelf, dus helpen bij schoolontwikkeling
  • professionalisering van zittende leraren op ict-gebied
  • een goede voorbereiding van studenten op hun latere beroepspraktijk

Hoe ver ga je als ‘gezonde’ school?

Dat gezond eten ook leuk en lekker kan zijn, dat blijkt wel weer. Alleen mijn collega’s nemen dat wel heel serieus.

20160509_082653 (2)

Libdub met de school

We maakten met de Adelbrecht-Windekind een prachtige lipdub.
“Klaar voor de start”, het thema van de Kinderboekenweek 2013 kwam tot uiting door de hele school. De lipdub is een videoclip geworden waarin (alle) kinderen op meerdere plekken in de Adelbrecht-Windekind, verschillende en verrassende acts uitvoeren. Wat was dat leuk om te maken!

Gereedschappen

“Je hebt gereedschappen nodig om de akker mee te kunnen bewerken.”

Deze foto uit 1925 laat een situatie zien uit een stamgroep op een Jenaplanschool. Hij werkt inspirerend voor mij. Ik zie een rijke leeromgeving. De wand is bekleed met aantekeningen en prenten. De kinderen in de groep lijken de keuze te hebben in hoe ze leren, wat ze leren, met wie en waar. Aan de grote tafel zit de leraar. De buitenwereld is naar binnen gehaald en vol verwondering bestudeert hij samen met de kinderen de kikkervisjes in de kom. De twee kinderen achter hem slurpen zijn kennis op. De moeder achterin de groep geniet zichtbaar mee.
De andere kinderen in de groep lezen. Samen of alleen. Een leerling maakt notities op zijn notitieblok. Zijn klasgenootje denkt met hem mee. Wat zal erin staan?

Peter Petersen zei: “Je hebt gereedschappen nodig om de akker mee te kunnen bewerken”
(Jenaplan, sd). Hij bedoelde daarmee de leerlingen voorzien van instrumenten (kennis en vaardigheden) die hen helpen bij de oriëntatie in en op de wereld.
Deze metafoor vormt voor mij het fundament van onderwijs… en is mijn drijfveer.
Vanuit deze visie kan ik de verschillende (externe) aanspraken op het onderwijs kritisch afwegen en op hun wenselijkheid beoordelen. Het zorgt ervoor dat ik koers en focus behoud en een open en kritische houding kan aannemen ten opzichte van nieuwe kennis en inzichten. Daarmee reflecteer ik op mijn eigen visie op onderwijs en scherp ik aan.
En dat is nodig, want we leven, leren en werken in een snel veranderende wereld en dat vraagt om onderwijs dat meebeweegt.

What if books came after games?

Hoe zou het zijn als computergames er eerder waren geweest dan het boek? Zou het boek dan nog dezelfde status hebben als nu? Een intrigerende vraag…

Het onderstaande filmpje zet je aan tot nadenken.

De man in het filmpje is Steven Berlin Johnson, auteur van de bestseller `Everything that`s bad is good for you`(2005). Hierin benadrukt hij de positieve effecten van games en televisie op onze culturele en intellectuele ontwikkeling.

Olifantenpaadjes

0

In Nederland wordt over de bestemming van elke vierkante meter minstens tien keer vergaderd, maar de paadjes der burgerlijke ongehoorzaamheid liggen voor het oprapen. Michigan State University heeft geen trottoirs aangebracht toen nieuwe gebouwen werden gemaakt. In plaats daarvan wachtte het op studenten om hun eigen paden te creëren. 

Foto: USGS © 2011 Microsoft Corporation

Prachtig aangelegde trottoirs, verkeersveilige versperringen en idyllisch georganiseerde voetgangersgebieden worden met nuchter inzicht vermeden. Ze tarten de prachtige ideeën van planologen en landschapsarchitecten die te vaak voorbijgaan aan de menselijke neiging om de kortste en makkelijkste weg te kiezen. Olifantenpaadjes, ik ben er van jongs af aan al door geboeid.

Het olifantenpaadje staat voor mij als beeldende metafoor voor vernieuwing. Het bewandelen van onofficiële paden. Als maar genoeg mensen dat doen, ontstaat er vanzelf een nieuw uitgesleten pad, een olifantenpaadje. Waarom? Omdat het anders, beter of efficiënter kan… Waarom zou je dan de gebaande weg bewandelen?

Soms wordt een officiële weg verlegd om een olifantenpaadje te volgen. In mijn werk draag ik bij aan onderwijsinnovatie waarin digitale technologie beter wordt benut. Creëren van olifantenpaadjes; nieuwe dingen doen met nieuwe middelen met als doel om het leren van leerlingen te versterken.