Stel je eens voor…
Je staat op een prachtige ochtend in februari aan het Amsterdamse Museumplein vlakbij de eeuwenoude grachtengordel en het Vondelpark. Je maakt je op voor een dag genieten in het Rijksmuseum en bent er klaar voor om de portretten van Willem van Oranje en Marie Antoinette van dichtbij te kunnen aanschouwen.
Het valt je op dat, op wat duiven na, het verdacht rustig is rondom de entree van het museum. Het zal toch niet waar zijn?
Ja hoor… Niet veel later sta je voor een gesloten deur. Het Rijksmuseum blijkt vandaag gesloten!
Wat een domper. Wat nu?
Niet getreurd! Hier volgt een gouden alternatief…
Je neemt de trein naar de oudste stad van Nederland, stapt over op lijn 5, trotseert hier en daar wat heuvels, neemt plaats in de draisine om vervolgens uit te stappen aan het eigen ‘Museumplein’ van Jenaplanschool Adelbrecht-Windekind in Groesbeek waar een prachtige expositie gaande is over de Tachtigjarige oorlog, de Gouden Eeuw en de Franse Revolutie met als titel: ‘van moord tot moord.’
Op dit multimediale ‘museum(leer)plein’ zullen je ogen én oren tekortschieten. Op geheel eigentijdse wijze word je meegenomen in de wereld van Lodewijk XVI, Willem van Oranje, Napoleon en Marie Antoinette.
Verborgen achter QR-codes huizen pareltjes van presentaties over het reilen en zeilen in o.a. de Gouden Eeuw. Trailers en vlogjes, geluidsfragmenten en kunst, kledingstukken en zang… Je wordt meegezogen in een reis door de tijd en het zal je voor heel even het Rijksmuseum doen vergeten.

En het bijzondere aan dit verhaal is, dat alles gecreëerd is vanuit de unieke talenten van de bovenbouwkinderen van de school.
Erlijn Schmiermann, teamleider van de school vertelt:
‘Onze school werkt vanuit de Jenaplanvisie. Ons team daagt de kinderen uit de juiste betekenisvolle vragen te stellen en werkt o.a. volgens de principes van het historisch perspectief wat aanzet tot onderzoekend leren. Zo kan onderzoek doen naar een niets beduidend voorwerp, zoals bijvoorbeeld een croissantje, een prachtig verhaal blootleggen over de Franse Revolutie en aanleiding geven tot nog meer verwondering en dieper onderzoek. Soms gaat er dan een wereld open… ‘
Voorafgaande aan dit project volgden de leerkrachten, vanuit de behoefte zichzelf te bekwamen in het betekenisvol inzetten van ict, een studiemiddag in iXperium Nijmegen. Het team werd uitgedaagd probleemoplossend te leren denken vanuit eigen talenten met behulp van ict als middel. Het zogenaamde ‘Show your talent’ arrangement, is een uniek leerarrangement van het iXperium. Het doet nadrukkelijk recht aan de verschillen tussen leerlingen.
Erlijn:
‘Onder begeleiding van het iXperium is ons leerplein omgebouwd tot een klein expertisecentrum waarbij de ict-middelen goed zijn benut binnen ons onderwijs.’

Het team verdient een extra biertje tijdens het aankomende carnavalsfeest, want wat hebben zij, samen met de kinderen, iets neergezet.
Peter Petersen zou het prachtig hebben gevonden en voorop zijn gegaan in de polonaise van het ‘Keulen van Gelderland’…

Wil jij ook ervaren hoe je met behulp van ict meer recht kunt doen aan verschillen bij leerlingen? Surf dan naar: https://ixperium.nl/ixperium-nijmegen/programma/ of neem lijn 5, hè!
Het museum is geopend! Ik zou zeggen… neem een kijkje!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here