‘Hoe kan het dat in Oeganda honger is, terwijl het zo’n vruchtbaar land is?’
Elk FairPen Project begint met een vraag.

FairPen Project
FairPen leert kinderen en jongeren in Oeganda kritisch over deze en andere vragen na te denken, onderzoek en interviews te doen en zelf met meningen en oplossingen te komen die ze in in handgeschreven -en getekende nieuwsbrieven zetten en met elkaar uitwisselen. De nieuwsbrieven worden kris-kras door heel Oeganda met elkaar uitgewisseld en vormen een platform om samen tot ideeën en oplossingen te komen voor problemen die spelen in hun omgeving.

FairPaper
In het project, waarbij de nieuwsbrief het resultaat is maar niet het doel, leren kinderen en jongeren levensvaardigheden die ze niet in school leren: kritisch denken, meningen vormen en uiten, zelf beslissingen nemen, oplossingsgericht denken, als ook samenwerken, leidinggeven, time management en structureren. Zo helpt FairPen kinderen en jongeren in ontwikkelingslanden op te groeien tot zelfbewuste en zelfredzame volwassenen, die op constructieve wijze bijdragen aan een duurzame en leefbare samenleving.

Mediamechanismen

Ook geven we jongeren inzicht in mediamechanismen, die passen in democratische processen. Doel is ze te leren informatie te vergaren en te gebruiken, feiten van meningen te onderscheiden en vooral eigen meningen te formuleren en naar buiten te brengen.
Workshop
Vraagt het FairPen programma om een actieve rol van leerlingen, de docenten hebben dat zelf ook aan den lijve kunnen ondervinden. Docenten van Kisoro, Busjeni tot Gulu waren naar Lubiri SS in Kampala afgereisd voor een tweedaagse training van het Fair Pen project die ik samen met Stephen Bwanika en met journaliste en Afrika-kenner Edith Tulp mocht verzorgen.
Een unieke belevenis!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here